سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مؤمنان نزد خداوند متعال، کسی است که در راه فرمانبری خدا بکوشد، خیرخواه امّت پیامبرش باشد، در عیب هایش بیندیشد و آگاه گردد، خِرد ورزد و عمل کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

خطبه حضرت عباس بر فراز کعبه

ارسال‌کننده : رضا شاعری در : 91/8/6 11:13 صبح

خطبه حضرت‌ عباس بر فراز کعبه در یوم الترویه

 

 

حمد خدایی را سزاست که این بیت را به برکت قدوم پدر او (حضرت امام حسین) شرافت داد. بیتی که تا دیروز خانه خدا بود و امروز به این شرافت (امیرالمؤمنین) قبله گردیده است.

ای کافران فاجر و فاسق! آیا راه را برای ادامه حج امام نیکان مانع می‌شوید؟

چه کسی از او به کعبه سزاوارتر است؟ چه کسی از او به کعبه نزدیک‌تر است؟

اگر حکمت‌های آشکار و اسرار والای و امتحانات الهی نبود این بیت الهی بود که به طواف امام حرکت می‌کرد قبل از اینکه امام به سوی آن حرکت نماید.

و اگر خواست مولای من بر پایه مشیت الهی نبود هر آینه مانند باز شکاری غضبناک که بر گنجشک‌های در حال پرواز هجوم می‌آورد به شما حمله می‌بردم و جان شما را می‌گرفتم.

ای قوم ترسو- آیا قومی را می‌ترسانید که تفریحشان در کودکی بازی با مرگ است، پس چگونه‌اند در مردانگیشان؟

و قسم می‌خورم که به جای قربانی کردن حیوانات، عزیزانم را برایش فدا کنم.

هیهات! ببینید و به دقت نظاره کنید که رهرو چه کسی هستید؟ کسی که دائم الخمر است یا کسی که صاحب حوض کوثر است؟ کسی که در خانه او آوازه‌خوان‌های مست هستند یا کسی که خانه‌اش محل نزول وحی و قرآن است؟ کسی که در خانه‌اش جای آلات لهو و لعب و پلیدی‌هاست و یا کسی که خانه‌اش محل پاکی‌ها و آیات الهی است؟

شما در گمراهی شدیدی واقع شده‌اید که قریش در آن واقع شد، زیرا آنان می‌خواستند که رسول‌الله را به قتل برسانند و شما می‌خواهید که فرزند دختر پیامبرتان را به قتل برسانید.

و هیچگاه این امر امکان پذیر نبود تا وقتی که امیرالمؤمنین علیه‌السلام زنده بود.

چگونه برای شما کشتن اباعبدالله حسین (علیه‌السلام) ممکن است تا مادامی که من از ذریه علی (علیه‌السلام) زنده‌ام؟

بیایید تا شما را به مقصودی که برای آن جمع شده‌اید راهنمایی کنم، به قتل من اقدام کنید که این تنها راه برای رسیدن به قتل ابی‌عبدالله است، گردن مرا بزنید تا مراد شما حاصل شود. خداوند شما را به مقصودی که دارید نرساند و عمرهای شما را کوتاه و فرزندانتان را مشقت و پراکنده نماید و شما و اجدادتان را لعنت کند.

منبع:

کتاب خطیب کعبه، نوشته علی اصغر یونسیان.

 (یوم‌الترویه: هشتم ذی الحجه سال 60 هجری قمری)

 




کلمات کلیدی :

قالب وبلاگ | قالب
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

قالب وبلاگ