سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ مردم نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، کسی است که لباسش از کردارش بهتر باشد ؛ لباسش لباسِ پیامبران باشد و کردارش کردارِ جبّاران . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

غواصی در آسمان

ارسال‌کننده : رضا شاعری در : 94/3/30 4:59 عصر

با سلام
هفته نام حزب موتلفه اسلامی شما در وبگاه خود یادداشتی برای کتاب چتربازی در امواج نوشته است که در این جا بازنشر می کنیم جهت مطالعه :

غواصی در آسمان- در ادبیات دفاع مقدس عموما غیر از کتاب خاطرات در مورد شهدای غواص یا نیروهای دریایی اثری پیدا نمی‌شود. کتاب‌های خاطرات هم عموما توسط ناشران دولتی و نیروهای نظامی در مورد نیروهای خودشان منتشر می‌شود که متاسفانه متن و کیفیت ظاهری خوبی ندارند. در این بین و در بازار کم رونق رمان و داستان برای شهدای غواص، کتاب «جمجمعه‌ات را قرض بده برادر» را می‌توان یک نمونه بسیار عالی در این حوزه دانست. کتابی که متن قوی و جذابی دارد و روایتی از یکی از جریان‌های اثرگذار دفاع مقدس بود.  

این روزها با خبر شدیم کتاب «چتر بازی در امواج» نوشته محمد‌علی گودینی منتشر شده است. نکته جالبی که در مورد این کتاب وجود دارد شباهت ظاهری و باطنی‌اش! «به جمجمعه‌ات را قرض بده برادر» است. این کتاب در مورد زندگی شهید شاعری از شهدای غواص دفاع مقدس است. جلد کتاب «چتر بازی در امواج» در اولین نگاه مخاطب را یاد رمان «جمجمه‌ات را قرض بده برادر» می‌اندازد؛ چون طرح جلدش کاملا شبیه به آن رمان است که شاید بتوان گفت این مسئله کج سلیقگی ناشر در انتخاب طرح جلد را می‌رساند که برای آن خلاقیت به خرج نداده است.


این رمان که بر اساس زندگینامه شهید جواد شاعری نوشته شده، سرگذشت این شهید از کودکی تا شهادت آن با یک زبان ساده برای خواننده روایت شده است. این کتاب علاوه بر اینکه از یک زبان ساده سود می‌برد، اثری است که خواننده با شخصیت شهید شاعری به خاطر نحوه پرداخت گودینی ارتباط برقرار می‌کند. این ارتباط‌گیری به این خاطر است که گودینی در خلق این اثر علاوه بر مستندات تاریخی از تخیل نیز استفاده کرده و خواننده در «چتر بازی در امواج» با یک اثر متفاوت روبه‌رو می‌شود. ساختار نوشته گودینی خواننده را به خواندن این رمان جذب کند. آغاز مناسب اولین مشخصه «چتر بازی در امواج» است که خواننده با آن روبه‌رو می شود و نویسنده که اصولا ساده‌نویس است از پیچیده‌گویی‌‌های مرسوم این روزهای نویسندگان در این کتابش دوری کرده و خواننده به راحتی با متن ارتباط برقرار می‌کند و این نکته اصلی‌‌ترین دلیل برای ادامه یک داستان می‌تواند باشد. نحوه روایت گودینی از لحظه شهادت شهید شاعری به‌شدت تاثیرگذار و توجه‌برانگیز بوده و نمایانگر اوج مظلومیت رزمندگان ایرانی است. گودینی در روایت آن لحظه علاوه بر هیجان و ایجاد و القای این حس که خواننده در کنار این شهید بزرگوار است و در آن موقعیت حضور دارد سعی می‌کند خط قرمز‌ها را نیز رعایت کند.

این اثر جزء یکی از معدود آثاری است که از سرگذشت یک غواص برای خوانندگان روایت می‌کند و شجاعت آنها را به رخ خوانندگان می‌کشد و نشان می‌دهد. از تمرینات سخت غواصان برای پذیرش در گردان غواصان و شرایط سخت شب عملیات و اینکه به‌عنوان نیروی خط‌شکن عازم خط می‌شوند همه در این رمان به خواننده نشان داده شده است و می‌طلبد که کتاب‌هایی از این دست بیشتر به خوانندگان معرفی شود. این اثر برخلاف بسیاری از کارهای ادبی که سراسر پیچیدگی هستند و شخصیت‌‌ها متعدد در آنها نقش ایفا می‌کنند، فاقد آن پیچیده‌گویی‌‌هاست و ساده و روان روایت شده است. کتاب «چتر بازی در امواج» نوشته محمدعلی گودینی از سوی انتشارات کتاب ابرار در 151 صفحه با قیمت 7 هزار تومان منتشر و روانه بازار توزیع شده است.




کلمات کلیدی :

قالب وبلاگ | قالب
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

قالب وبلاگ