سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که میان خود و خدا را به صلاح دارد ، خدا میان او و مردم را به صلاح آرد ، و آن که کار آخرت خود درست کند ، خدا کار دنیاى او را سامان دهد ، و آن که او را از خود بر خویشتن واعظى است ، خدا را بر او حافظى است . [نهج البلاغه]

کسی که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد بی تقواست

ارسال‌کننده : رضا شاعری در : 97/2/4 4:11 عصر

باذن الله...

 

 کسی که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد بی تقواست

 

از #شهید_چمران این مرد ذوالابعاد شخصیتی پرسیدند تعهد بهتر است یا تخصص؟ گفت: می گویند تقوا از تخصص لازم تر است، آن را می پذیرم اما می گویم: آن کس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.

 

 مرد رویاها شهید دکتر مصطفی چمران، تحمیق توده ها و نا آگاهی را بلای خطرناکی می دانست و از این رو اعتقاد داشت که می بایستی در راستای ایجاد تفکر عمیق در جامعه گام برداشت و همواره نباید از یاد خدا غافل شد.!

بزرگ مردی که پس از تحصیل در #دانشگاه_برکلی ایالات متحده آمریکا، اشتغال در موسسه برجسته تحقیقاتی "بل" و زندگی درعالی ترین سطوح خانوادگی و اجتماعی برای زیستن متعهدانه تمام مظاهر پر فریب زندگی مادی را رها کرد و همسفره کودکان یتیم شیعه در جنوب لبنان شد.

 

او ژرف نگری و دانشمندی متعهدانه را داروی پیشرفت و رشد جوامع می دانست و زندگی خود را نیز بر همین مدار تنظیم کرده بود. کسی که در مناجات های عارفانه اش می گوید خدایا هدایتم کن چرا که می دانم گمراهی چه بلای خطرناکی است.

 

 امروز #مدیریت_شهری در عرصه مدیریت اجتماع و فرهنگ و زیست شهری خود را متعهد به ایجاد فضایی سالم برای زیست شهروندان می داند و بی گمان عرصه ای اینچنین فراخ می تواند لغزشگاهی باشد بر افرادی که قبول مسئولیت مدیریت می کنند.

 

 در این بین نقش مدیران ارشد سازمان در انتخاب شایسته برای پست های میانی و مناصب اجرایی بسیار حائز اهمیت است. #شهر_تهران همچنان در برخی از مناصب، فارغ از جهت گیری های سیاسی و جناح بندی های معمول امروز، در عرصه اجتماع از عدم انتصاب درست و مسئولیت ناپذیری افراد در حوزه مدیریت اجرایی در سطوح پایین تر و اصطلاحا در پیشانی کار رنج می برد. افرادی که مبنای انتخاب آنان نه تخصص بوده و نه تعهد.

 

عرضم این است که شخصی که اهل تقوا باشد هر پیشنهادی برای مدیریت و تکیه زدن بر هر میز و صندلی را قبول نمی کند و در عین حال در هر مقطعی از مسئولیت که خود را فاقد شایستگی های لازم ببیند از ادامه کار دست می کشد. چه برسد به اینکه برای رسیدن به آن تلاش کند و یا برای حفظ آن دست و پا بزند. افرادی که با اشتباهات مکرر و تصمیمات نادرست در زندگی یکایک #شهروندان اثر نامطلوب می گذارند، با رفتارهای خالی از عقلانیت و اخلاق و سرشار از توهم توانمندی در مدیریت، فشارهای روانی بر کارکنان سازمان خود وارد می کنند و محیط کار را از درون دچار فروپاشی می کنند. نیروی کاری که سرمایه انسانی است و تبعات آشفتگی آنان در بستر اجتماع و خانواده که خاستگاه آن محیط کار است در اجتماع اثرگذار می شود.

 

#مدعیان_مدیریت و افرادی که براساس روابط بر اریکه قدرت مسئولیت های اجتماعی و سیاسی نشسته اند، برای حفظ مقام و منصب خویش تظاهر به مدیریت کنند و مدیران بالادستی و زیردستانشان و همچنین افکار عمومی را به سخره گرفته و فریب می دهند به سبب این کار از تقوا دور شده و بی اعتمادی اجتماعی را دامن می زنند که نتیجه آن واگرایی اجتماعی و فرار سرمایه ها از جامعه و مستهلک کردن منابع انسانی سازمان شان می شوند.

 

معتقدم تقوایی ملاک سنجش و انتخاب است که ثابت و پایدار باشد. به این معنا که شخص در مسیر خودسازی چنان توسعه فردی و پیشرفت داشته که مصداق متقین بوده و تقوا در تار و پودش رسوخ کرده باشد. 

 

شاید این یادداشت برای برخی که هنوز روح آزادگی در آن ها بیدار است تلنگری باشد، نهیبی که با آن به خود آیند و برای حفظ دنیا و آخرت شان شانه خود را از مسئولیت میزی که شایستگی اداره آن را به لحاظ فنی و علمی ندارند دست بکشند. در خانه اگر کس است یک حرف بس است...

 

تعبیر #مرد_رویاها برگرفته از نام کتابی ست به قلم سید مهدی شجاعی که زندگی شهید مصطفی چمران را روایت کرده است.




کلمات کلیدی :

قالب وبلاگ | قالب
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

قالب وبلاگ