سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با مردم چنان بیامیزید که اگر مردید بر شما بگریند ، و اگر زنده ماندید به شما مهربانى ورزند . [نهج البلاغه]

غواصی در آسمان

ارسال‌کننده : رضا شاعری در : 94/3/30 4:59 عصر

با سلام
هفته نام حزب موتلفه اسلامی شما در وبگاه خود یادداشتی برای کتاب چتربازی در امواج نوشته است که در این جا بازنشر می کنیم جهت مطالعه :

غواصی در آسمان- در ادبیات دفاع مقدس عموما غیر از کتاب خاطرات در مورد شهدای غواص یا نیروهای دریایی اثری پیدا نمی‌شود. کتاب‌های خاطرات هم عموما توسط ناشران دولتی و نیروهای نظامی در مورد نیروهای خودشان منتشر می‌شود که متاسفانه متن و کیفیت ظاهری خوبی ندارند. در این بین و در بازار کم رونق رمان و داستان برای شهدای غواص، کتاب «جمجمعه‌ات را قرض بده برادر» را می‌توان یک نمونه بسیار عالی در این حوزه دانست. کتابی که متن قوی و جذابی دارد و روایتی از یکی از جریان‌های اثرگذار دفاع مقدس بود.  

این روزها با خبر شدیم کتاب «چتر بازی در امواج» نوشته محمد‌علی گودینی منتشر شده است. نکته جالبی که در مورد این کتاب وجود دارد شباهت ظاهری و باطنی‌اش! «به جمجمعه‌ات را قرض بده برادر» است. این کتاب در مورد زندگی شهید شاعری از شهدای غواص دفاع مقدس است. جلد کتاب «چتر بازی در امواج» در اولین نگاه مخاطب را یاد رمان «جمجمه‌ات را قرض بده برادر» می‌اندازد؛ چون طرح جلدش کاملا شبیه به آن رمان است که شاید بتوان گفت این مسئله کج سلیقگی ناشر در انتخاب طرح جلد را می‌رساند که برای آن خلاقیت به خرج نداده است.

ادامه مطلب...


کلمات کلیدی :

غواص ها دوبار شهید می شوند

ارسال‌کننده : رضا شاعری در : 94/3/24 2:30 عصر

ودینی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
غواص‌ها 2 بار شهید می‌شوند/ «چتربازی در امواج» و داستان شوخ‌ طبعی «شهید شاعری»

نویسنده «چتربازی در امواج» گفت: نکته جالبی در مورد غواص‌ها وجود دارد آن هم این است که غواص‌ها دوبار شهید می‌شوند زیرا یکبار مورد اصابت گلوله یا ترکش قرار می‌گیرند و یک مرتبه نیز غرق می‌شوند.

خبرگزاری فارس: غواص‌ها 2 بار شهید می‌شوند/ «چتربازی در امواج» و داستان شوخ‌ طبعی «شهید شاعری»

محمد علی گودینی، نویسنده کتاب «چتر بازی در امواج» که اقتباسی از زندگی‌نامه شهید جواد شاعری است و انتشارت کتاب ابرار آن را منتشر کرده در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به نحوه خلق این کتاب اشاره کرد و گفت: نوشتن این کتاب را به پیشنهاد برادر شهید شاعری آغاز کردم، در حالی که در ابتدا اطلاعات کافی در مورد شخصیت شهید نداشتم.

وی افزود: از همین رو از اطرافیان و هم‌رزمان و بچه‌های محل شهید شاعری پرس‌وجو کردم تا خاطراتی به دست بیاورم ولی بخش عمده‌ای از خاطرات او از ذهن‌ها رفته بود و بعد از کمی پرس‌وجو افراد خاطراتی را به یاد می‌آوردند. سپس سراغ مادر شهید رفتم و او نیز بخشی از خاطراتش را در اختیار من قرار داد و کم‌کم این خاطرات جمع‌آوری شد و به یک میزانی رسید که توانستم کار را شروع کنم.

 

*غواص بودن شهید شاعری موجب شد این کار را بنویسم

گودینی در ادامه گفت: چون شهید شاعری از زمره شهدای غواصان بود همین من را علاقه‌مند کرد که خاطرات او را بنویسم. «چتربازی در امواج» بیشتر داستانی است و تخیل در آن نقش بیشتری دارد و در 60 درصد اثر تخیل نقش دارد.

این نویسنده در ادامه به شخصیت شاعری اشاره کرد و گفت: شهید شاعری یک انسان شوخ‌طبع بود که در عین حال در هنگام کار جدی بود و این ویژگی او را متمایز می‌کرد. این شهید با توجه به اینکه به جبهه رفته و در آنجا مجروح می‌شود اما در مراجعت به تهران به خدمت سربازی می‌رود، در حالی که با این مجروحیت می‌تواند از رفتن به سربازی معاف شود ولی به خدمت می‌رود تا بتواند آموزش‌های نظامی ببیند تا آنها را به سایر بسیجی‌ها منتقل کند.

گودینی به وجه تسمیه این رمان نیز اشاره کرد و گفت: «نفس‌های سرخ اروند» عنوان ابتدایی این کتاب بود ولی احساس کردم که تکراری است، در بخشی از داستان می‌خوانیم که جواد شاعری چتربازهایی را در دوران نوجوانی می‌دیده و این وی را ترغیب می‌کرده که چترباز شود و این سوال برای او ایجاد می‌شود اگر یک چترباز در آب بیفتد چطور خود را نجات خواهد داد. سعی کردم با استفاده از این نکته و اینکه وی غواص بوده در عنوان کتاب این تداعی را منتقل کنم.

*غواص‌ها 2 بار شهید می‌شوند

نویسنده «چتربازی در امواج» گفت: غواص‌ها افراد عجیبی هستند، ولی تاکنون کسی به آن شکل به سراغ آنها نرفته و از آنها مصاحبه نگرفته و خاطرات آنها را مکتوب نکرده است و امروز که پیکر این 175 شهید غواص پیدا شده امیدوارم که حرکتی ایجاد شود تا به سمت ثبت خاطرات آنها نیز بروند. نکته جالبی در مورد غواص‌ها وجود دارد آن هم این است که غواص‌ها دوبار شهید می‌شوند زیرا یکبار مورد اصبات گلوله یا ترکش قرار می‌گیرند و یک مرتبه نیز غرق می‌شوند.

وی در ادامه به آخرین آثار خود اشاره کرد و گفت: یک رمان نوجوان دارم برای گروه سنی «ج» که در فضاهای طبیعی و روستایی می‌گذرد. عنوان این رمان «گوسفند دانا و بز ناقلا» است که مشغول نگارش این رمان هستم. با توجه به اینکه نوجوانان ما کمی از طبیعت روستایی دور افتاده‌اند و در دنیای مجازی گرفتار هستند سعی کردم این رمان را برای این گروه سنی بنویسم.

گودینی در پایان گفت: البته «آغازاده‌ای که شاهزاده شد» نیز یک رمان دیگر است که در دست نوشتن دارم ولی به دلایلی فعلا متوقف است تا دوباره آن را آغاز کنم.

رضا شاعری، کتاب ابرار

انتهای پیام/

 

        



کلمات کلیدی :

کتاب ابرار در نمایشگاه کتاب 94

ارسال‌کننده : رضا شاعری در : 94/3/23 12:48 عصر

سلام عر ض ادب خدمت هم وبلاگی های گرانقدرم
گزیده ای از تصاویر بازدید فرهیختگان و مسولین محترم از غرفه کتاب ابرار:
در نمایشگاه کتاب بازدید سردار نقدی ریس سازمان بسیج مستضعفین/ سردار علی ناظری رییس مجمع ناشران دفاع مقدس/ مجتبی رحماندوست نماینده محترم مجلس شورای اسلامی/ جناب صفار هرندی وزیر اسبق ارشاد در دولت نهم/بهروز تشکر مجری برنامه به خانه برمی گردیم و سرکار خانم عزیزی نویسنده کتاب در حوزه انقلاب/عکاس دفاع مقدس استاد اباصلت بیات/ برادر ارجمندم محمد رضا ضیغمی نویسنده کتاب انگورهای هزار مسجد/ و جناب آقای مجید جلیسه مدیر عامل محترم خانه کتاب

کتاب ابرار

به لطف خدای متعال در اولین حضورمان در نمایشگاه کتاب با استقبال چشمگیری مواجه شدیم.




کلمات کلیدی :

قالب وبلاگ | قالب
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

قالب وبلاگ